14 października to święto bliskie wszystkim pracownikom szkolnictwa, uczniom i ich rodzicom. Tegoroczne obchody Święta Edukacji Narodowej w Zespole Szkół w Ostrówku były wyjątkowe, gdyż szkoła podstawowa wchodząca w skład tego zespołu obchodziła przy tej okazji swój jubileusz. Placówka została powołana do istnienia w 1913 r. i kończy właśnie 100 lat
W ramach obchodów jubileuszu licznie zgromadzeni goście, uczniowie, nauczyciele i absolwenci uczestniczyli w uroczystej Eucharystii celebrowanej w kościele parafialnym w Ostrówku. Mszy św. przewodniczył delegat Biskupa Drohiczyńskiego ks. inf. Jan Sobechowicz, a w koncelebrze towarzyszyli mu dziekan łochowski ks. kan. Ryszard Nicpoń i absolwent stulatki ks. dr Zenon Czumaj. Zgromadzeni w świątyni wysłuchali homilii dotyczącej oświaty dawnej i obecnej, zanieśli modlitwy w intencji wszystkich pracowników, uczniów, absolwentów i dobroczyńców szkoły, szczególnie powierzając Bożemu Miłosierdziu dusze zmarłych, związanych z placówką.
Po Eucharystii Ksiądz Infułat w asyście przedstawicieli Samorządu Uczniowskiego dokonał również poświęcenia tablicy pamiątkowej wmurowanej w ścianę frontową budynku szkoły.
Rocznicowa uroczystość zgromadziła w gmachu placówki przedstawicieli wielu pokoleń, zarówno uczniowskich, jak i nauczycielskich, była okazją do spotkania z historią Ostrówka i z historią funkcjonującej w nim szkoły, istniejącej prawie od samego początku osady fabrycznej. Przede wszystkim była jednak okazją do sięgania wstecz, do budzenia wspomnień, przypominania ważnych wydarzeń, osób zasłużonych dla szkoły. Wspomnieniom towarzyszyły stare fotografie, zgromadzone pamiątki, łzy wzruszenia, pełne nostalgii rozmowy. Obecni uczniowie mieli okazję porozmawiać ze świadkami przeszłości szkoły, tej bliższej i bardziej odległej, słuchali anegdot z dawnych czasów, przeżywali wyjątkową lekcję historii, tej najważniejszej, bo najbliżej z nimi związanej, w której uczestniczyli ich rodzice, dziadkowie, pradziadkowie i oni sami. Mieli też okazję pochwalić się swoimi osiągnięciami i talentami, występując podczas akademii, prezentując ekspozycje jubileuszowe, oprowadzając gości po korytarzach i salach szkolnych.
Podczas wystąpień przedstawicieli różnych instytucji padło wiele ciepłych słów pod adresem szkoły, jej fundatorów, pracowników, dyrektorów, uczniów. Podkreślano wyjątkowość jubileuszu świadczącego o utworzeniu szkoły w najtrudniejszych dla polskości czasach - w okresie zaborów i o wytrwałości mieszkańców Ostrówka, którzy przez wiele lat dokładali starań, by szkoła mogła funkcjonować, nawet podczas wojennej zawieruchy i przeobrażeń ustrojowych. Na ręce obecnej dyrektor Marzenny Dobrzańskiej przedstawiciel wojewody mazowieckiego przekazał medal honorowy „Pro Mazovia”, będący szczególnym wyróżnieniem za wkład placówki nie tylko w rozwój miejscowości, gminy czy powiatu, ale także całego regionu.
Obchody jubileuszu rozpoczęły się 2 września razem z rozpoczęciem roku szkolnego i nie kończą się razem z obchodami Święta Edukacji Narodowej. Kolejne uroczystości zostały rozplanowane na cały jubileuszowy rok szkolny 2013/2014. Ich zwieńczeniem będzie nadanie szkole imienia, obdarzenie jej patronem. Jakim? Tego jeszcze nie wiemy, trwa zbieranie propozycji.
Jeszcze przed 5 laty z edukacji domowej korzystało w Polsce ok. 50 dzieci.
Dziś jest ich blisko 2 tys. I zapotrzebowanie na tę formę nauczania lawinowo rośnie.
Rodzice zabierają dzieci ze szkół publicznych, widząc tam coraz bardziej rosnącą agresję.
A przede wszystkim… ideologizację szkoły
Edukacja domowa ma najstarszą tradycję w systemie edukacji. Obowiązek zaś nauczania szkolnego istnieje krótko. Wprowadzono go w Europie zaledwie w połowie XIX wieku. Dotyczyło to mieszczaństwa i szlachty, a także księży i zakonników. Choć nauczanie zbiorowe, najczęściej zresztą prowadzone przez Kościół, istniało zarówno w starożytności, jak i świecie współczesnym, to jednak najpowszechniejsze było uczenie dzieci w domu. W Polsce „szkoły domowe” rozwinęły się w XIX wieku, kiedy to zaborca zabraniał nauczania polskiego języka, historii i kultury.
Współcześnie powrót do edukacji domowej następuje również w wielu krajach Europy. Najpopularniejszy zaś jest w Stanach Zjednoczonych. W Polsce, według informacji uzyskanych w biurze prasowym Ministerstwa Edukacji, w roku 2012 „(…) z nauczania domowego korzystało 207 uczniów szkół podstawowych i 182 uczniów gimnazjów. Dane liczbowe dotyczące roku szkolnego 2013/2014 są obecnie weryfikowane”. Według danych GUS natomiast, liczba dzieci uczących się w domach jest… pięciokrotnie wyższa.
Dziecko uczące się w domu musi być, według ustawy, „przypisane” do szkoły publicznej bądź prywatnej, gdzie zdaje egzaminy. Raz lub dwa razy do roku. Za dzieckiem do szkoły idą „ustawowe” pieniądze, mimo iż edukowane jest przez rodziców w domu. Ustawa z 1991 r. o systemie oświaty dopuszcza możliwość nauczania dzieci w domu. Jednakże, co jest powszechnie krytykowane przez rodziców, konieczna jest opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej. Przy czym nie jest precyzyjnie określone, kogo ma ona dotyczyć: dziecka czy rodziców. Jest więc dowolnie interpretowana przez psychologów. wprawdzie formalnie ich opinie nie są decydujące w wyrażeniu zgody na edukację domową, lecz w praktyce to właśnie one przesądzają o tym, czy rodzice otrzymają zgodę od dyrektora szkoły na edukację domową, czy nie. Dyrektorzy szkół publicznych bowiem niemal powszechnie uważają, że nauczanie przez rodziców ma negatywny wpływ na socjalizację dziecka. Co, zdaniem naukowców, a także rodziców, nie ma żadnego pokrycia w praktyce (Marek Budajczak, Brian D. Ray, Paweł M. Zakrzewski). Opinii dyrektorów zaprzeczają też badania prowadzone na zlecenie MEN zarówno w szkołach podstawowych, jak i gimnazjach. Według nich, to właśnie w publicznych gimnazjach w ostatnich latach następuje daleko posunięta desocjalizacja.
Brak „państwowego” zaufania do domowej edukacji przejawia się zresztą na różne sposoby. Do tej pory np. nie ma poradnika wydanego przez MEN dla „szkół domowych”. W ostatnich latach powstało jednak wiele stowarzyszeń edukacyjnych, głównie o proweniencji chrześcijańskiej, które przejęły funkcję informacyjną i kształceniową dla rodziców uczących w domu. Pojawia się też coraz więcej literatury z tego zakresu, głównie amerykańskiej, ale też i krajowej. Od kilku lat odbywają się sesje i seminaria dotyczące tego zagadnienia. Rodzice mogą również wymieniać się swoimi doświadczeniami na rokrocznych spotkaniach poświęconych edukacji domowej.
Ingres kard. Grzegorza Rysia odbędzie się w bazylice archikatedralnej na Wawelu. Weźmie w nim udział abp Antonio Guido Filipazzi, nuncjusz apostolski w Polsce.
Podziel się cytatem
Nuncjatura Apostolska poinformowała o decyzji Ojca Świętego Leona XIV w sprawie nominacji dla kard. Rysia w dniu 26 listopada br. W lipcu 2011 r. papież Benedykt XVI mianował go biskupem pomocniczym archidiecezji krakowskiej, a sakrę biskupią otrzymał z rąk kard. Stanisława Dziwisza 28 września tego samego roku. Na zawołanie biskupie wybrał słowa "Virtus in infirmitate" (Moc w słabości). 14 września 2017r., w święto Podwyższenia Krzyża Świętego, został mianowany przez Ojca Świętego Franciszka arcybiskupem metropolitą łódzkim, natomiast 9 lipca 2023 roku - kardynałem. Oficjalna kreacja kardynalska odbyła się na placu św. Piotra 30 września 2023 r. Kościołem tytularnym kard. Grzegorza Rysia stał się kościół św. Cyryla i Metodego w Rzymie. Nowy arcybiskup metropolita krakowski jest członkiem Dykasterii ds. Biskupów oraz Dykasterii ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów, a w ramach Konferencji Episkopatu Polski członkiem Rady Stałej KEP, przewodniczącym Rady ds. Dialogu Religijnego, przewodniczącym Komitetu ds. Dialogu z Judaizmem, członkiem Rady ds. Ekumenizmu, członkiem Rady ds. Kultury i Ochrony Dziedzictwa Kulturowego, a także Rady ds. Rodziny.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.