Reklama

Niedziela Świdnicka

Do pełnego lśnienia potrzebne jest światło

Kończy się pierwszy etap jednego z największych w historii świdnickiej katedry remontów.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Przeprowadzono już odbiór wykonanych prac, a ministerialna kontrola sprawdziła ich zgodność z dokumentacją złożoną przed przyznaniem dotacji.

Jubilerskie wykonanie

Całkowita wartość prac wynosi około 20 mln zł, z czego ponad 17 mln zł pochodzi ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Przyznana na ten cel kwota obejmuje nie tylko konserwację i rewitalizację barokowego wnętrza katedry, ale i jej digitalizację.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

– W planach jest stworzenie wirtualnego muzeum pokazującego każdy odnowiony element przed i po remoncie. Potrzebna jest do tego bardzo szczegółowa dokumentacja, a następnie opracowanie jednego wspólnego obrazu – zauważa ks. prał. Piotr Śliwka, proboszcz parafii św. Stanisława i św. Wacława.

Jak zapewniają pracownicy Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków, barokowa dekoracja wkomponowana w gotyckie wnętrze jest subtelna, delikatna i jasna oraz niezwykle elegancka.

Konserwatorzy pracujący przy konserwacji polichromii ściennych, gigantycznych obrazów i ram często powtarzają z zachwytem, że wnętrze katedry to dzieło monumentalne, ale po jubilersku delikatne. – To porównanie narzuca się nie tylko z powodu ilości złota użytego do dekoracji, ale także dlatego, że zostało ono użyte w niezwykle wyważonych proporcjach, nie przytłacza, nie dominuje, dodaje blasku. Do pełnego lśnienia potrzebne jest jednak światło, które już niebawem odsłonią rusztowania – zauważają.

To nie koniec prac

Reklama

Więcej na ten temat mówi proboszcz parafii. – Kończymy wieszanie wielkoformatowych obrazów i chcemy do świąt Bożego Narodzenia usunąć rusztowania z nawy głównej. Te w prezbiterium zostaną z nami jeszcze przez pewien czas, choć będziemy zdejmować ich górną część tak, by pokazać efekty prac konserwatorskich. Myślimy też o przyszłości – zapowiada.

Dodajmy, że projekt „Konserwacji, rewitalizacji i digitalizacji barokowego wnętrza gotyckiej Katedry Świdnickiej” nie uwzględniał jego renowacji, której koszt oszacowano na 6 mln zł. W ramach kolejnego projektu udało się od ministerstwa otrzymać 650 tys., a zbiórka na portalu zrzutka.pl przyniosła 16 tys. zł. Szukanie kolejnych sposobów na dofinansowanie przyniosło od Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu wsparcie finansowe w wysokości 1,42 mln zł.

– W 2022 r. będziemy szukać dofinansowania na kontynuację prac w prezbiterium. Tym razem zajmiemy się największymi figurami i przedzielającymi je kolumnami. Jeśli uda się nam to zrobić, większa część będzie już za nami. Mimo to dalsze remonty prezbiterium potrwają jeszcze 2-3 lata. Potem w kolejce czekają wszystkie kaplice boczne i witraże – wymienia ks. Śliwka, który prace nad realizacją obu projektów powierzył, w wyniku przetargu, Firmie Konserwatorskiej Piotra Białko z Krakowa.

2021-11-30 08:36

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Przywrócili dawne piękno

Niedziela sandomierska 5/2022, str. II

[ TEMATY ]

renowacja

chór

Archiwum prywatne

Chór odzyskał dawny blask

Chór odzyskał dawny blask

W kościele Nawrócenia św. Pawła zakończył się remont zabytkowej balustrady i szafy organowej.

Prace renowacyjne trwały od 2019 r. Konserwatorzy na początku przeprowadzili tzw. konserwację techniczną, która polegała na wzmocnieniu elementów konstrukcyjnych balustrady chóru muzycznego, sprawdzeniu wytrzymałości belek podtrzymujących drewnianą podłogę chóru oraz instrument muzyczny. – Były obawy o zły stan drewna użytego do konstrukcji chóru, ponieważ inne elementy drewniane, głównie ornamenty były mocno osłabione na skutek żerowania szkodników drewna. W trakcie prac wymieniona została część podłogi chóru, kilka legarów podtrzymujących oraz praktycznie cała podsufitka z zachowaniem oryginalnych listew dekoracyjnych – mówił Marek Babś, główny wykonawca prac. Kolejne prace polegały na rekonstrukcji uszkodzonych fragmentów drewnianej ornamentyki i rzeźb, została również odsłonięta pierwotna polichromia chóru. Drugi etap prac dotyczył konserwacji elementów polichromowanych chóru. W ich trakcie wykonano konserwację trzech obrazów namalowanych na balustradzie oraz scalono kolorystycznie polichromię do pierwotnego ceglanego koloru.
CZYTAJ DALEJ

Czy Prymas Glemp wiedział, że ks. Popiełuszko miał być uwięziony w bunkrze w Kazuniu?

Przy okazji 41. rocznicy pogrzebu ks. Jerzego Popiełuszki (3 listopada) w przestrzeni medialnej pojawiły się informacje, że „prymas Polski Józef Glemp co roku przyjeżdżał do Kazunia i odwiedzał bunkier, w którym zginął ks. Popiełuszko”, ale „ukrywał ten fakt przed opinią publiczną”. Jaka jest prawda na ten temat?

W pogrzebie ks. Jerzego 3 listopada 1984 roku uczestniczyłam z rodziną jako mała dziewczynka. Trzymając mamę za rękę, stałam w tłumie na placu przed kościołem św. Stanisława Kostki w Warszawie i ze zdumieniem obserwowałam ludzi znajdujących się na drzewach oraz na dachach pobliskich domów, a także na balkonach mieszkań. O jedenastej, przy akompaniamencie dzwonów, stanął na balkonie prymas Polski, kard. Józef Glemp jako główny celebrans. Obok niego sześciu biskupów z jednej strony i sześciu księży z drugiej.
CZYTAJ DALEJ

Kard. Fernández: nota o tytułach maryjnych częścią zwyczajnego nauczania Kościoła

Słowo „doktrynalna” w tytule ogłoszonej dziś noty Dykasterii Nauki Wiary o tytułach maryjnych „Mater Populi fidelis” wskazuje, że „ten dokument ma wartość szczególną, wyższą niż dokumenty, które opublikowaliśmy w ciągu ostatnich dwóch lat”. „Podpisana przez papieża, jest częścią zwyczajnego nauczania Kościoła i musi być brana pod uwagę w przypadku badań i zgłębiania tematyki mariologicznej” - wyjaśnił kard. Víctor Manuel Fernández podczas dzisiejszej prezentacji noty w kurii generalnej jezuitów w Rzymie.

Prefekt Dykasterii Nauki Wiary ujawnił, że jeszcze za czasów kard. Josepha Ratzingera (prefekta w latach 1982-2005) prowadzono „dokładną analizę” tych zagadnień. Jej konkluzji nie upubliczniono, choć „jej podstawowe założenia zostały potwierdzone przez prefekta Ratzingera w późniejszej książce”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję