Jesteśmy świadkami makiawelicznego trendu szkalowania świętych. Po św. Janie Pawle II kolejnym celem ataków środowisk nieprzychylnych Kościołowi jest św. Maksymilian Maria Kolbe. Usilne próby wykazania rzekomych czarnych plam w życiorysie męczennika z Auschwitz są nieporadne, ale niebezpieczne, ponieważ kłamstwo powtarzane tysiąc razy staje się „prawdą”. Dlatego książka Ojciec Kolbe nie wszystkim znany. Wybór wspomnień jawi się niczym dzieło Opatrzności – publikacja była gotowa do druku w 1979 r., jednak z różnych przyczyn ukazała się dopiero w 2023 r., gdy na świętego z Auschwitz wylał się bezpardonowy hejt.
Książka zawiera ponad osiemdziesiąt wspomnień osób, które pozwalają z różnych stron spojrzeć ponownie na o. Maksymiliana. W gronie ludzi dających świadectwo o męczenniku z Auschwitz znajdują się członkowie jego rodziny (m.in. Anna Galert, ciotka o. Maksymiliana), zakonni współbracia (np. br. Rufin Majdan, osobisty sekretarz męczennika), biskupi (m.in. kard. Adam Stefan Sapieha), kapłani, siostry zakonne oraz świeccy, na czele z Franciszkiem Gajowniczkiem. Wspomnienia te zostały zebrane w czasie prowadzenia procesu beatyfikacyjnego.
Dla przejrzystości publikację podzielono na jedenaście rozdziałów, które odzwierciedlają kolejne etapy życia oraz działalności o. Maksymiliana, począwszy od dzieciństwa, przez studia, działalność misyjną w Japonii, budowanie Niepokalanowa, a na pobycie w obozie śmierci skończywszy. Ojciec Kolbe nie wszystkim znany to książka, którą powinien przeczytać każdy. Świadectwa w niej zawarte składają się na mozaikę wielkiej postaci, utkaną z różnorodnych wypowiedzi osób, które dobrze go poznały. To żywe świadectwo o świętym, który wciąż inspiruje katolików na całym świecie.
Ojciec Kolbe nie wszystkim znany. Wybór wspomnień
Praca zbiorowa
Wydawnictwo Ojców Franciszkanów
Wyobraźmy sobie świat w roku 1894: dynamiczny rozwój przemysłu, postęp techniczny, kapitalizm. Polski nie ma na mapach świata. Jednak właśnie w niej przychodzi na świat Rajmund Kolbe.
Jak czytamy w akcie urodzenia późniejszego świętego: „Działo się to w mieście Zduńska Wola 8 stycznia 1894 roku o godzinie 4 po południu. Stawił się osobiście: Juliusz Kolbe, lat dwadzieścia trzy, z zawodu tkacz, zamieszkały w Zduńskiej Woli, w obecności Leopolda Lange (...) i Franciszka Dąbrowskiego (...) z zawodu tkaczy. Okazali nam dziecko płci męskiej, oświadczając, że urodziło się ono we wsi Zduńska Wola, w dniu dzisiejszym, o godzinie 1 w nocy z jego ślubnej małżonki, Marianny z Dąbrowskich, lat dwadzieścia trzy. Dziecku na chrzcie w dniu dzisiejszym nadano imię Rajmund (...)” (pisownia oryginalna).
Portal niedziela.pl w rozmowie z naszym redaktorem naczelnym - ks. Mariuszem Bakalarzem o świeckości Bożego Narodzenia.
Agata Kowalska: Porozmawiajmy o Bożym Narodzeniu, ale w trochę innym wymiarze. W wymiarze takiego, można rzec, zeświecczenia tychże świąt. Czy ksiądz, a szerzej – Kościół w Polsce - faktycznie obserwuje odchodzenie wiernych od religijnego wymiaru świąt Bożego Narodzenia?
Chrześcijaństwo bez judaizmu nie istnieje, a współczesny antysemityzm nosi znamiona dawno potępionej herezji - piszą członkowie Koła Naukowego Teologów KUL w nowym stanowisku dotyczącym dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Autorzy dokumentu, powołując się na nauczanie Soboru Watykańskiego II, podkreślają, że dialog z Żydami nie jest opcją fakultatywną, lecz koniecznością dla duchowego zdrowia Kościoła. Poruszono także kwestie stosunku katolików do święta Chanuki oraz literatury talmudycznej, przestrzegając jednocześnie przed postawą „ciasnego symetryzmu” w relacjach międzyreligijnych.
- W odpowiedzi na list otwarty przeciwko rokrocznemu obchodzeniu żydowskiego święta Chanuki na KUL, jako teolodzy postanowiliśmy dokonać przypomnienia katolickiego nauczania i optyki na temat dialogu z judaizmem. Nie robimy tego w duchu kontrreformacyjnym czy konfrontacyjnym, ale po to, by w osobach niemających jakiejś pogłębionej wiedzy w tym temacie rozwiać wątpliwości, jak na to zagadnienie patrzy cały Kościół, z Żyjącym Piotrem na czele. Tak, by nikt nie wziął za nauczanie Kościoła pewnych osobistych wątpliwości czy uprzedzeń takiej, czy innej grupy osób. Jest to wyraz naszej misji kroczenia, jako teolodzy, ramię w ramię z Kościołem, w charakterze uczniów, a nie recenzentów - mówi KAI ks. dr Karol Godlewski z KUL.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.