Reklama

Kolęda ludzi prostych

Jako to drzewiej bywało...

Wśród zgiełku świątecznego, ogarniającego już nas od pierwszych dni Adwentu, wśród bogactwa towarów w supermarketach, jaskrawych świateł i agresywnych reklam rodzi się w nas, gdzieś na dnie duszy, tęsknota za świętami, o których opowiadają nasi rodzice i dziadkowie. Świętami często biednymi, ale za to bogatymi tradycją, kolędą, przeżyciami duchowymi i szacunkiem dla rzeczy od wieków uświęconych. Nim zasiądziemy do wigilijnego stołu przypomnijmy sobie jak świętowali nasi przodkowie. Może uda się nam zachować niektóre zwyczaje, może przekażemy je naszym dzieciom, które poniosą je w dalsze pokolenia. O dawnym świętowaniu opowiada Zofia Gęśla, sędziwa mieszkanka Pysznicy.

Niedziela sandomierska 52/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Kolędowaliśmy za 5 groszy”

Zwyczaj kolędowania jest starszy od nas. Gdy byliśmy mali, też uczyliśmy się kolędować od starszych. Skoro tylko nastał Adwent, już dziatwa szkolna podsłuchiwała rozmowy starszych. Chciała się dowiedzieć gdzie zaczynają próby grupy kolędnicze. Zwykle chłopcy otrzymywali w nich role. Dziewczęta chodziły uczyć się kolęd do swoich starszych koleżanek. Musiały ładnie śpiewać i dużo zwrotek umieć na pamięć, ażeby z nimi wybrać się na kolędowanie.
Do Świąt Bożego Narodzenia przygotowywano się długo. Mama zawsze zadbała aby były kupione świeczki na choinkę, kolorowe bibuły, orzechy i jabłka. Zakupy robiliśmy na jarmarku i w sklepach u Żydów. Wieczorami robiliśmy różne ozdoby na choinkę, którą tato przynosił z lasu. Do dzisiaj pamiętam zapach leśnej jodełki wniesionej do domu. Papierowe cacka pięknie zdobiły drzewko. Wcześniej planowało się wigilijne potrawy, bo wszystko jako owoc ziemi, musiało pochodzić z zagrody. Trzeba było omielić kaszę, wyłuskać groch, „nabić” oleju z siemienia lnianego, słonecznika lub konopi. Na wieczerzę wigilijną gotowało się dużo potraw w zależności od zasobności gospodarstwa.
Od rana w Wigilię obowiązywał ścisły post. Wszelkie prace gospodarskie kończono przed wieczorem, aby należycie przygotować się do Wigilii. Gospodynie przygotowywały wieczerzę, gotując: kaszę, kapustę z grochem, pierogi, grzyby, kluski z makiem i inne potrawy. Gospodarz przynosił siano pod obrus i snopek słomy pięknie ułożony, który stawiał w kącie izby. Składał też wtedy domownikom życzenia. Dzieci odświętnie ubrane ciągle stały w oknie i wyglądały pierwszej gwiazdki, aby dać sygnał do rozpoczęcia wieczerzy. Wszyscy gromadzili się przy stole zastawionym potrawami z jednym pustym nakryciem dla niespodziewanego gościa. Gospodarz rozpoczynał modlitwę i łamanie się opłatkiem. Następnie wszyscy wzajemnie składali sobie życzenia. W uroczystym nastroju spożywaliśmy wigilijne potrawy.
W komplecie opłatków, które przed świętami roznosił w parafii kościelny lub organista, znajdował się jeden opłatek koloru zielonego lub różowego. Z resztkami potraw wigilijnych, ten właśnie kolorowy opłatek gospodarz połamał i zanosił każdemu zwierzęciu domowemu do obory, chlewa i stajni. Wierzono, że zwierzęta będą przez to zdrowe i przemówią w tę Noc ludzkim głosem.
Po kolacji wigilijnej nazywanej „postnikiem”, zasiadaliśmy wokół ubranej choinki, na której świeciły się wszystkie świeczki. Śpiewaliśmy kolędy. Rodzice mieli okazję posłyszeć ile nauczyliśmy się na kolędowanie. Pilnowaliśmy choinki, aby się nie zapaliła od świeczek. Śpiewaliśmy przy tym świetle niezbyt długo, żeby zostało świeczek na inne dni „Godnich Świąt”. Pozostały czas do Pasterki upływał małym dzieciom na baraszkowaniu po rozsypanej słomie, a pozostali domownicy rozpoczynali zabawy i wróżby. Rzucano słomą za belki pod sufitem, wróżąc ile urodzi się zboża. Dziewczęta przynosiły drwa i układały od progu do pieca wróżąc za kogo się wydadzą - wdowca czy kawalera. Szły do studni po wodę nasłuchując, z której strony szczeka pies, bo stamtąd przyjdzie kawaler. Obejmowały sztachety w płocie, licząc czy jest ich parzysta liczba, gdyż była to zapowiedź rychłego zamążpójścia.
Na Pasterkę udawali się wszyscy domownicy. W domach pozostawały tylko małe dzieci, starsi i chorzy. Po niej wszystkie dzieci szły kolędować na plebanię. Tam śpiewaliśmy kolędy, a ksiądz stojąc przy wyjściu każdemu dziecku dawał po pięć groszy i dla żadnego mu nie zabrakło.
Wszystkie dni Godów przeznaczone były na kolędowanie, do którego młodzież była solidnie przygotowana. Chłopcy chodzili z Herodem, turoniem, diabłem, żydem przedstawiając wyćwiczone sceny. Po skończonym przedstawieniu chłopcy śpiewali i „obtańcowywali” dziewczęta przy ogólnej radości domowników. Natomiast dziewczęta chodziły kolędować w ostatni dzień roku śpiewając pod oknami wyuczone kolędy. Wszyscy otrzymywali podarki w postaci cukierków, ciastek, „szczodraka”, jabłek, a czasem tylko, od kogoś dostawało się parę groszy. Co ciekawe, na kolędę chodziliśmy również do Żydów, którzy najczęściej życzyli sobie, by im zaśpiewać pastorałkę Poszedł pieseczek do lasu i też nas obdarowywali słodyczami.
Były to zawsze święta radosne i oczekiwane. Młodzi poznawali się wzajemnie, bawili wspólnie z dorosłymi, odwiedzali się, dużo śpiewali. Wszyscy okazywali sobie dużo życzliwości, gościnności tworząc wspólnotę i pogłębiając wzajemne więzi, które pozostawały na długo w sercach.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

W Sejmie o postawach rodzicielskich młodych Polaków

2025-11-06 16:08

[ TEMATY ]

młodzi

sejm

rodzicielstwo

pixabay.com

Rodzicielstwo jest dziś postrzegane bardziej jako "zaplanowane przedsięwzięcie" niż "naturalny etap", choć decyzję o byciu rodzicem kobiety podejmują wcześniej niż mężczyźni. O wynikach pogłębionego badania jakościowego na temat motywacji rodzicielskich Polek i Polaków w kontekście społeczno-kulturowym rozmawiano w czwartek w Sejmie.

Badania jakościowe na temat motywacji rodzicielskich Polek i Polaków w kontekście społeczno-kulturowym przeprowadziła firma badawcza Badania i Działania we współpracy z ARC Rynek i Opinia oraz PBS. Omówiono je na posiedzeniu Parlamentarnego Zespołu ds. przyszłości demograficznej Polski.
CZYTAJ DALEJ

Ks. Kućko przy grobie św. Jana Pawła II: potrzebujemy cmentarnych katechez

2025-11-06 10:25

[ TEMATY ]

grób św. Jana Pawła II

potrzebujemy

cmentarne katechezy

ks. Paweł Rytel-Andrianik

Ks. Wojciech Kućko podczas Mszy św. przy grobie św. Jana Pawła II

Ks. Wojciech Kućko podczas Mszy św. przy grobie św. Jana Pawła II

My jako chrześcijanie bardzo potrzebujemy tych cmentarnych katechez, tych pytań o śmierć i życie, bo one mają brzmieć i nieść się w świecie, który chciałby o nich zapomnieć, jak dźwięk dzwonu, bijącego radośnie na niedzielną sumę, a jakoś rzewniej i smutniej, gdy z kościoła wyprowadzana jest trumna - wskazał w homilii ks. Wojciech Kućko podczas Mszy św. przy grobie św. Jana Pawła II w Bazylice Watykańskiej.

Czwartkowej Eucharystii przewodniczył nuncjusz apostolski w Polsce abp Antonio Guido Filipazzi. Koncelebrowali: ordynariusz kielecki bp Jan Piotrowski, biskup pomocniczy diecezji kamieniecko-podolskiej na Ukrainie Radosław Zmitrowicz oraz regens Penitencjarii Apostolskiej bp Krzysztof Józef Nykiel.
CZYTAJ DALEJ

Spacer historyczny po cmentarzu

2025-11-06 21:13

Marzena Cyfert

Przy nagrobku płk. Mieczysława Rożałowskiego

Przy nagrobku płk. Mieczysława Rożałowskiego

Niezwykłe miejsce, jakim jest nieczynny cmentarz przy ul. Krzyckiej przybliżyli mieszkańcom Wrocławia Wojciech Trębacz z Instytutu Pamięci Narodowej we Wrocławiu oraz Alan Weiss z Fundacji historycznej „Spod ziemi patrzy Breslau”.

Podczas oprowadzania po nekropolii zebrani poznali historię miejsca i historie kilku osób, które tutaj spoczywają. – Działamy tutaj dzięki uprzejmości i dobrej współpracy z proboszczem ks. Andrzejem Szycem. Prowadzimy drobne renowacje i inne prace. Cmentarz ma ponad sto lat, powstał na początku XX wieku. Publikacje mówią o roku 1915, natomiast jeśli spojrzymy na datowanie grobów, ten czas trzeba cofnąć przynajmniej o kilka lat. Również księgi adresowe z Breslau pokazują, że to miejsce istniało wcześniej – mówił Alan Weiss.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję