Reklama

Języki obce kluczem do świata

Niedziela częstochowska 47/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Z prof. dr. hab. Pawłem Płusą - dyrektorem Instytutu Filologii Języków Obcych Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie - rozmawia Anna Wyszyńska

Anna Wyszyńska: - Przed 12 laty w polskich szkołach zaczęła się rewolucja dotycząca nauczania języków obcych; zmieniono programy, wprowadzono nowe podręczniki, a przede wszystkim zwiększono liczbę godzin. Czy dziś możemy powiedzieć, że udało się osiągnąć realny postęp w tej kiedyś mocno zaniedbanej dziedzinie?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Prof. Paweł Płusa: Odpowiedź na to pytanie, dokonanie pewnego podsumowania, ma kapitalne znaczenie. Można powiedzieć, że postęp jest widoczny. Były prowadzone badania, mamy sygnały z konferencji i ze spotkań w uczelniach, że w dziedzinie nauczania języków obcych w polskich szkołach sporo udało się osiągnąć. Świadczy o tym m.in. fakt, że w większości szkół średnich młodzież uczy się dwóch języków obcych, że ma możliwość zdawania języka obcego jako przedmiotu maturalnego. Na poprawę sytuacji w tej dziedzinie złożyło się wiele czynników, m.in. nowoczesne materiały, które napływają do nas z całego świata. Oprócz tradycyjnych podręczników, mamy obecnie podręczniki obudowane wieloma pomocami, podręczniki do nauczania multimedialnego. Mamy to, czym dysponuje świat, wszystkie nowości pojawiające się na targach wydawniczych. Nie możemy jednak pominąć ważnego ogniwa w procesie dydaktycznym, jakim jest nauczyciel. Dobry, twórczy dydaktyk potrafi odpowiednio wykorzystać nowoczesne materiały, ale potrafi również własnoręcznie stworzyć proste pomoce, które mogą uatrakcyjnić i przyspieszyć proces dydaktyczny. Podczas niedawnego, zorganizowanego w częstochowskiej WSP I Międzynarodowego Sympozjum Naukowo-Dydaktycznego poświęconego nauczaniu języków obcych, prezentowany był referat o wykorzystaniu prostych, własnoręcznie wykonanych pomocy przeznaczonych do pracy z najmłodszymi uczniami. Takie pomoce z pewnością wpływają na efektywność procesu nauczania, zachęcają do pracy, rozbudzają zainteresowanie.

- Podczas sympozjum blisko 30 osób wygłosiło referaty o różnych aspektach nauczania języków obcych. Jak możemy ocenić dorobek tego spotkania?

- Podczas dwudniowych obrad goście z kilku krajów zaprezentowali bogactwo różnorodnych tematów, dominowały jednak dwa nurty: doskonalenie procesu dydaktycznego oraz zmiany w systemie edukacji polskiej i europejskiej i ich wpływ na nauczanie języków obcych. Cenne jest, że wybitni naukowcy orientują swoje badania także na stronę praktyczną procesu dydaktycznego. Dodać trzeba, że uczenie się języków obcych jest procesem długotrwałym i skomplikowanym, jego specyfika jest nieporównywalna z żadnym innym przedmiotem. Sprawą podstawową jest umożliwienie uczącym się nabywanie indywidualnych strategii uczenia się prowadzących do optymalnej autonomizacji.

- Może należy w tym momencie zadać sobie pytanie, dlaczego warto podejmować wieloletni wysiłek i uczyć się języków obcych?

Reklama

- Jest to pytanie, które powinniśmy sobie zawsze stawiać, bowiem motywacja jest w nauczaniu sprawą bardzo istotną. Języków trzeba się uczyć po to, aby mieć dostęp do zdobyczy kulturowych Europy i świata oraz aby móc nawiązywać bezpośrednie kontakty międzyludzkie. Te kontakty prowadzą do powstawania związków koleżeńskich, przyjacielskich, zawodowych i to jest bardzo ważne. Wszyscy powinniśmy znać języki, które dają możliwość poznawania przedstawicieli innych narodów, bo to poznanie następuje przez komunikowanie się, a nie ma komunikowania bezpośredniego i szczerego bez znajomości języka. Wtedy można też zlikwidować stereotypy, które upraszczają widzenie innego człowieka, który czasami reprezentuje inną wiarę, ma inne poglądy. To otwarcie się na innych jest bardzo istotne szczególnie teraz. Za uczeniem się języków przemawia również to, że w dzisiejszych czasach ich znajomość pomaga w znalezieniu lepszej pracy i w wynegocjowaniu lepszych warunków.

- Jaka jest w tym procesie rola Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie?

- Wyższa Szkoła Pedagogiczna, która jest uczelnią akademicką, z ambicjami uczelni uniwersyteckiej, systematycznie rozbudowuje struktury służące nauczaniu języków obcych. Obecnie mamy dwa kierunki: język angielski biznesu oraz filologię germańską. Są to studia 3-letnie licencjackie. Mamy też nauczanie języków obcych: francuskiego, włoskiego i rosyjskiego w wymiarze rozszerzonym. W planach mamy dalsze rozbudowywanie kierunków filologicznych przez tworzenie struktur umożliwiających kształcenie w zakresie innych języków. Dorobek naszej uczelni w tej dziedzinie to także wcześniejsze konferencje filologiczne. Ich bogaty dorobek zaczęliśmy najpierw wydawać w formie materiałów pokonferencyjnych, stopniowo jednak, wobec bogactwa materiału, zdecydowaliśmy się na wydawanie własnych zeszytów naukowych o nazwie Studia Neofilologiczne, które umożliwiają publikowanie referatów i artykułów, przygotowanych przez kolegów i koleżanki także z innych ośrodków.

- Dziękuję za rozmowę.

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Apateizm przed Bożym Narodzeniem: pięknie, błyszcząco a w środku pusto

2025-12-22 17:20

[ TEMATY ]

Boże Narodzenie

Vatican News

Świętowanie Bożego Narodzenia jest przedmiotem niepokoju zarówno socjologów, teologów i duszpasterzy – uważa ks. prof. dr hab. Marek Chmielewski, kierownik Katedry Duchowości Systematycznej i Praktycznej w Instytucie Nauk Teologicznych na Wydziale Teologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.

Jako uzasadnienie, przywołuje artykuł Jonathana Raucha z czasopisma „The Atlantic”, w którym pojawia się termin „apateizm”. - To mieszanka apatii, ateizmu, czegoś, co przypomina znużenie, zmęczenie i zniechęcenie do rzeczywistości. Taka postawa przejawia się nie tylko w chrześcijaństwie, ale też w wielu innych religiach. Zachowane zostają pewne elementy tradycji, ale z wyeliminowaniem zasadniczych treści – wyjaśnia teolog.
CZYTAJ DALEJ

Śląskie: Akcja ratownicza w kopalni Pniówek, brak kontaktu z dwoma pracownikami

2025-12-22 19:46

[ TEMATY ]

kopalnia

Katowice

pixabay.com

Alarm

Alarm

Akcję ratowniczą podjęto w poniedziałek pod wieczór po zdarzeniu w kopalni Pniówek - przekazał PAP rzecznik Jastrzębskiej Spółki Węglowej, do której należy zakład, Wojciech Sury. Jak zaznaczył, nie ma dotąd kontaktu z dwoma pracownikami.

- O godz. 17.10 w przodku N-9, na poziomie 830 metrów pod ziemią, doszło do zdarzenia, w wyniku którego utracono kontakt z dwoma pracownikami. W miejscu tym pracowało łącznie 10 górników — ośmiu zostało bezpiecznie ewakuowanych, natomiast z dwoma nadal nie ma kontaktu. Natychmiast po zdarzeniu podjęto akcję ratowniczą - poinformował rzecznik JSW.
CZYTAJ DALEJ

Prokuratura nie przyjęła zażalenia I prezes SN na umorzenie śledztwa ws. Gizeli Jagielskiej

2025-12-23 14:18

Zdjęcie poglądowe, Adobe Stock

Gizela Jagielska przeprowadziła "zabieg" wstrzyknięcia w serce dziecka chlorku potasu

Gizela Jagielska przeprowadziła zabieg wstrzyknięcia w serce dziecka chlorku potasu

Prokuratura odmówiła przyjęcia zażalenia złożonego przez I prezes SN Małgorzatę Manowską na umorzenie śledztwa ws. przeprowadzenia w szpitalu w Oleśnicy (Dolnośląskie) aborcji przez lekarkę Gizelę Jagielską. Zarządzenie prokuratora jest nieprawomocne, I prezes SN może wnieść na nie zażalenie do sądu.

I prezes Sądu Najwyższego Małgorzata Manowska w połowie grudnia złożyła do Prokuratury Rejonowej w Oleśnicy wniosek o odpis decyzji o umorzeniu śledztwa ws. ginekolog Gizeli Jagielskiej oraz zażalenie na tę decyzję.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję